Recepten van cursusmaaltijden

Recepten van cursus maaltijden

 


We beginnen met het klaarmaken van een lekkere SALADE.

Voor de dressing nemen we 1 deel citroensap of balsamico azijn, en 3 tot 4 delen goede olie, dat kan extra virgin olijfolie zijn, met eventueel een klein scheutje walnootolie en/of een scheutje yoghurt.

Verder wat zout en peper, of mosterd.

En veel verse of gedroogde kruiden:

pepermunt, dille, oregano, italiaanse kruiden, maggie, peterselie, kervel, ui, bieslook, knoflook, citroenmelisse, daslook, tijm, lavendel, 

Maar ook specerijen als: kurkuma, kerrie, cayenne, komijn, koriander, gember.

Om een extra eiwit toe te voegen en daarmee een hoger verzadigings gevoel (goed voor de bloedsuikerspiegel) gebruik je nootjes als: geroosterde pijnboompitten,walnoten, pecannoten, amandelen, zonnebloempitten (geroosterd), pompoenpitten. 

Maar ook kaassoorten: feta, zachte of harde geitenkaas, blokjes boerenkaas. 

Om een extra zoetje toe te voegen: ahornsiroop, agavesiroop, abrikozen, cranberries of rozijnen. De laatste 3 kun je een paar uur wellen in bv. citroensap, appelsap of andere dixappen. 

Kortom: ga lekker experimenteren.

Onze salades bestaan meestal uit een aantal gemixte groentes, diverse slasoorten, fijn gesneden kool, tomaat, komkommer, spinazie, met een van genoemde variaties.

SOEPEN

De basis van onze cursussoepen zijn altijd: olijfolie met kokosolie, kurkuma en zwarte peper, en biologische bouillon van bv.cenovis, hügli, vetara, natur compagnie.

Een lekker extra smaakje blijven kruiden als: dille, kervel, maggie, tijm, oregano, salie, italiaanse of provinciaalse kruiden, daslook, ui, knoflook, prei.

Ook brandnetel in het vroege voorjaar smaakt heel lekker en niet te vergeten koriander, komijn.

Tomatensoep:

Een combinatie van wortel, ui en tomaat, probeer verschillende verhoudingen.

Er kan ook nog knolselderij of venkel aan toegevoegd worden. 

Meer wortel geeft een zoetere, meer tomaat een zuurdere, frissere smaak.

Lekker gaar koken en dan met de staafmixer helemaal of gedeeltelijk fijnmaken.

Je kunt er desgewenst wat crême fraiche of mascarpone aan toevoegen voor een vollere smaak.

Linzensoep:

 2 uien, 2 winterwortel,evt. stukje gemberwortel, tomaatpassato, 1 pond rode linzen, evt voor wie van pittiger houdt extra rode peper of cayenne poeder.

Koriander, komijn en curcuma zijn er ook altijd lekker bij. Zo kun je door verschillende kruiden te gebruiken verschillende smaken creëren.

Ongeveer 40 tot 50 minuten laten koken.

Eventueel met de staafmixer pureren, een scheutje citoensap maakt het af.

Fijngesneden verse peterselie, verse korianderblad, verse maggie of selderijblad erbij en klaar is Kees.

Knollensoep:

Knolselderij, zoete aardappel, (bataat) prei, ui, pompoen, meiknolletje, pastinaak, peterseliewortel, een beetje bouillon erbij en verdere kruiden, zie boven.

Een pepertje maakt het wat pittiger.

40 tot 50 minuten laten garen.

Pompoensoep:

Een echt lekker verwarmend najaarssoepje:

pompoen, de oranje versie hoef je niet te schillen, haal er wel de pitten uit.

Zet hem op met bv. gember, ui, knoflook, knolselderij, peper, kurkuma en bouillon.

Ongeveer 30 tot 40 minuten laten koken. Pureren met de staafmixer evt. wat mascarpone erdoor en gedroogde tomaatjes en je hebt een heerlijke soep. 

Eet smakelijk! En blijf proberen met de lekkere kruiden, vers en gedroogd, die we tot onze beschikking hebben.

Ze maken het eten lichter verteerbaar en VEEL smakelijker. 

Craîme fraiche of mascarpone verrijkt elke soep en maakt hem wat luxer.

Als je de soepen gedeeltelijk of helemaal pureert met de staafmixer, wordt hij wat meer gebonden.

Hüttenkäse:

gemengd met wat bieslook, knoflook, beetje peper en zout is ook altijd lekker,

bij boterham en salade, maar ook bij een aardappel in de schil gekookt, of bij rijst. 

Feta:

Kun je ook heel lekker mixen met allelei kruiden en een beetje goede olie:

bv: (gedroogde) tomaat met basilicum of diverse uisoorten, knoflook, bieslook,rode ui.

of Mierikswortel en dille, ook lekker met een beetje gerookte zalm(als je daarvan houdt)

of rode peper en peterselie.

Lekker even de staafmixer erop en je hebt een heerlijk smeerseltje.

Ook hier is het motto ga experimenteren, dan kom je de lekkerste combinaties tegen.

Dit is lekker bij de boterham, maar ook bij de warme maaltijd, bij bv rijst, of een aardappel in de schil gekookt.


Brood recept

Voor het brood gebruik ikzelf altijd de broodmachine en meel van de molen (zonder enige toevoeging).

Voor een brood van ongeveer 800 gram heb je nodig:

330 cc water; 2 x 300 gr. volkorenmeel ; of 300 gram volkoren/ 300 gram witmeel (bloem) ook deze meelsoorten kun je  in elke  combinatie toepassen en ook spelt rogge- mais-, haver-, boekweit-, noem maar op -meel gebruiken.   Vlokken van al deze granen geven een heerlijke “volkoren” smaak en beet.

Ook pitten zijn een lekkere toevoeging (zonne-, pompoen-) en noten en zuidvruchten natuurlijk.

Bedenk wel dat er alleen gluten zitten in tarwe- en speltmeel. Als je dus andere meelsoorten gebruikt zul je iets meer gist moeten toevoegen. Bij spelt weer wat minder, want dat rijst heel goed.

Doe een theelepel zout tussen de eerste en tweede lading meel, opdat het niet in aanraking komt met de gist, waarvan je ook een theelepel nodig hebt.

Vergeet niet een klont boter toe te voegen, ongeveer 30 gram. Ik doe het meestal uit de losse pols en dat gaat altijd goed.

Dit recept als deeg geeft ook heerlijke pizza's (dan niet teveel volkoren gebruiken! en olijfolie ipv. boter)

Alternatief recept:

Hiervan kun je heel goed een deeg maken en dan later zelf nog een keer laten rijzen , kneden en dan afbakken. Of hier pizza’s van maken.

Meestal maak ik hier deeg van, zelf bakken geeft een nog lekkerder resultaat. Bovendien kan mijn machine dan meer hoeveelheid hebben, dus bak ik dan voor de voorraad.

Neem voor 800 gram meel een halve liter water. Voeg hier een mooie klont boter bij, 1 ½ theelepel gist (als je niet alleen tarwe gebruikt, dan 2 theelepels gist) en evenveel zout. Niet bij elkaar indoen (zorg ervoor dat ze elkaar niet raken).

Als het deeg klaar is (machinetijd 1uur 50 minuten, maar je kunt het rustig nog wel een uur verder laten rijzen) het deeg kneden op een meelbestoven aanrecht.

Dan kun je er van alles mee doen:

1 pizza bakken: stukje ervan afnemen, mooi rond maken met een deegroller, beleggen met wat je wilt. Op een hete steen (of plaat) leggen, op je hoogste temperatuur bakken (5 – 10 min., dit geldt voor een temperatuur van 300 graden, als je oven dat niet haalt, moet je hem wat langer bakken, ongeveer 20 min.). Heerlijk!

2 brood bakken: zet je oven vast op 36 graden (rijs-temperatuur) en ga weer aan de kneed.

Maak een mooi vlechtbrood of een vloerstoet, wat je maar wilt. Er zijn stokbroodvormen te koop, die heel goed werken (maak je tegelijk 3 stokbroden).

Zet de gekozen vorm in de oven en laat ongeveer 3 kwartier rijzen. Dan de oven op 210 en in een klein halfuurtje afbakken.

Begin na 20/23 minuten met kijken of het niet te hard gaat. Bak zeker niet te kort!

Snijden als het brood is afgekoeld (tenzij je zo’n mooi elektrisch mes als ik heb, dan kan je warm en scherp hele dunne plakjes maken) en dan in vrieszakjes in de vriezer.

Blijft heel lang lekker en altijd vers brood!