Hier zijn een paar recepten die ik veel voor de cursusmaaltijden gebruik

Linzen- of pompoensoep

Per persoon ongeveer:
een halve ui
schijf knolselderij van een halve centimeter dikte
een wortel
een kwart prei
50 tot 60 gr rode linzen (soeplinzen)      of:
voor pompoensoep een kwart pompoen nemen

eventueel wat rijst of een pieper (aardappel) als je wat meer body wilt hebben
2 tomaten vers of uit blik
vegetarische bouillon (van een blokje), laurierblaadje
knoflook naar smaak en peterselie. 

Fruit de ui aan, voeg de linzen (of de in stukjes gesneden pompoen - denk om je vingers!), de tomaten, eventueel de rijst of pieper, de blokjes selderij, prei, het laurierblad en de bouillon toe zodat de linzen (pompoen) flink onderstaan (eventueel extra water, maar hoe meer water je toevoegt, des te dunner de soep, dat kun je later ook nog doen). Laat 30 tot 60 min. koken (is afhankelijk van de ouderdom van de linzen), af en toe goed doorroeren. 

Bij de soep maken wij altijd zelf ovenvers brood, van volkoren tarwemeel van de molenaar, gemengd met haver- of roggemeel en gedroogde kruiden, olijven of gedroogde tomaat.


Koolsalade

Ingrediënten:
rode kool, spitskool, witte kool of een mix van deze soorten, winterwortel de hoeveelheid hangt af van trek en behoefte.
Alles fijnraspen of kleinsnijden.
Ter opluistering voor oog en tong kun je toevoegen:
rucola, radijs, noten, olijven (alles goed mixen) en een vinaigrette (= een sausje van 1 deel citroen- of balsamicoazijn en 4 delen goede olijf-, zonnebloem- of andere olie, liefst biologisch, en wat zout en peper erbij).
Verder kunnen verse of gedroogde kruiden toegevoegd worden, experimenteer maar lekker.

Rijst- of pastaschotel

Per persoon:
100 tot 150 gr seizoensgroenten, (wortel, koolsoorten, knol- of bleekselderij, tomaat, paprika, ui, knoflook, courgette of aubergines)
minstens een eetlepel roomkaas, een handjevol geraspte jonge boerenkaas
50 tot 70 gr. volkoren pasta of bruine rijst.
Roerbak de groentes, niet te gaar, want dan wordt het een kleffe hap, omdat het nog nagaart in de oven!
Kook de pasta of rijst.
Alles mengen, roomkaas zoveel als je lekker vind erdoor doen, overscheppen in een ovenvaste schaal, bedekken met de jonge kaas, eventueel afdekken met aluminiumfolie en dan 20 - 30 min. in de oven op 200 graden, laatste 5 min zonder folie!

Heerlijk met een gemengde salade:
groene sla van het seizoen, aangevuld met: komkommer, tomaat, walnoten, gedroogde tomaat, eventueel een potje zuurkool (bio uit de reformwinkel, laten uitlekken) en vermengen met wat rozemarijnnaaldjes, bosui en (citroen)olijfolie.

Alles op een schaal rangschikken, en een vinaigrette (zie boven) eroverheen sprenkelen.

Bij de pasta of rijstschotel geef ik ook vaak een sausje van Griekse yoghurt.
Gewone yoghurt kan ook, maar die moet dan eerst even uitlekken in bijvoorbeeld een koffiefilter.
Naar smaak: knoflook, zout en verse of gedroogde munt of dille toevoegen.

Dit sausje smaakt ook overheerlijk bij in de schil gekookte bio-aardappels.


In de zomer maken wij ook regelmatig couscoussalade: supergemakkelijk.

Maak per persoon een half kopje couscous gaar, zie beschrijving op het pakje.
Verder 1 tot 2 kopjes gemengde roergebakken groente (aubergine, tomaat, komkommer, courgette, bleekselderij, paprika, ui en wat knoflook).
Vermeng alles met bijvoorbeeld een vinaigrette (zie boven) of alleen wat (citroen)olijfolie.
Versier het geheel met plakjes olijven, tomaten, feta en wat bosuitjes.
Ziehier een vrolijke, feestelijke, heerlijksmakende salade.

Je ziet, moeilijk is het niet, maar alle smaak hangt af van de (bio)kwaliteit en de versheid van de produkten. Die leveren het resultaat.
Wat fantasie, leuk kleurgebruik en veel (verse) kruiden doen de rest.
Door andere verhoudingen te gebruiken, ’s zomers zijn er andere groenten dan ’s winters bijvoorbeeld, varieer je in smaak en kleur.

Veel (s)maak- en eetplezier!