BLOEDSUIKERGEHALTES IN PIEKEN EN DALEN


Al jaren bemerk ik dat heel veel mensen last hebben van een te laag bloedsuikergehalte,
waardoor je je hol en akelig kunt voelen.
Als je niet op tijd eet word je vervelend en krijg je “geeuw-honger”zoals sommige mensen dat noemen. Je voelt je trillerig en soms ontstaat hoofdpijn (voor op het voorhoofd)
Het is belangrijk dat je regelmatig (elke 2-3 uur) iets eet van volwaardige kwaliteit. Bijvoorbeeld fruit, een boterham, een knäcker belegd met iets hartigs of appelstroop.
Voedsel moet zo weinig mogelijk toegevoegde suikers bevatten.
Bloedsuikers worden beïnvloed door het voedsel dat wij eten.

Montignac is erom verguisd. Zijn dieet, dat voor een deel gebaseerd was op de GI (Glycemische Index) van levensmiddelen, blijkt echter uitstekend te werken.
De GI is een wetenschappelijk vastgestelde maat voor de glucosepiek die ontstaat na het eten van koolhydraten. Verschillende soorten koolhydraten bezitten een verschillende  GI.
Zodra de suikerspiegel in het bloed stijgt, geeft de alvleesklier insuline af  om de suikerspiegel te laten dalen. Het is daarom van belang, dat wij zoveel mogelijk  koolhydraten met een lage GI eten, omdat die de suikerspiegel het minst laten stijgen.

Voedingsmiddelentabel met hun GI-waarde

 

glucose

100

kiwi

55

snelkooprijst

90

nieuwe aardappelen

55

aardappelpuree

90

boekweit

55

cornflakes

85

ijs

50

rijstwafels

75

cake, gebak

50

pompoen

75

pasta

40

frites

75

tarwe gekookt

40

brood wit/bruin/volkoren

70

appel

40

suiker

65

peer

35

mars

65

kikkererwten

35

papaya

60

bruine bonen

30

havermout

60

kidneybonen

30

popcorn

55

linzen

25

onrijpe banaan

55

grapefruit

25

muesli

55

kersen

20

mango

55

fructose

20


Nogmaals: belangrijk is voedingsmiddelen te eten met een lagere GI, zoals groenten peulvruchten en b.v. haver. Als men  aan stampot wat azijn toevoegd, wordt de GI ook verlaagd, daardoor wordt het zetmeel eerder afgebroken.
Dit is ook de gedachte achter vermageringskuren op basis van appelazijn.

Door je bloedsuikerspiegel goed op peil te houden, heb je ook minder behoefte aan zoet en minder problemen met je gewicht
Regelmatig iets eten met een lage GI beïnvloed de suikerspiegel dus gunstig.

bron www.ortho.nl


Terug naar vorige pagina