NITRAAT WORDT NITRIET


Nitraat is een stof die van nature voorkomt in drinkwater en groente, en is nauwelijks schadelijk voor mensen.  Door bewaren, bereiden of eten van groente wordt nitraat gedeeltelijk omgezet in nitriet.
Nitriet heeft een negatieve invloed op het zuurstofgehalte in het bloed. Veel groente eten blijft gezond, maar niet meer dan 1 á 2 keer per week nitraatrijke groenten.

Nitraatrijke groenten moeten ook niet samen met vis, schaal- of schelpdieren worden gegeten,
omdat die combinatie waarschijnlijk de kankerverwekkende stof nitrosamines vormen.

Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, rode bieten, bleekselderij, chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen,waterkers, alle slasoorten, spinazie, spitskool en venkel.

Het voedingscentrum adviseert:

 

  • Eet dagelijks minstens 200 gr. groente, waarvan hooguit 2 maal per week een nitraatrijke.    
  • Geef babies onder de 6 maanden geen nitraatrijke groente
  • Bewaar geen resten breide nitraatrijke groente.
  • Gebruik geen groentenat van nitraatrijke groente.
  • Gebruik geen groentenat van nitraatrijke groenten voor soep of saus.
  • Verwijder de hoofdnerf van de buitenste bladeren van sla.
  • Eet ’s winters diepvriesspinazie. In de winter bevat verse spinazie meer nitraat
  • Eet vis en schaaldieren allen met groente waar weinig nitraat in zit, zoals worteltjes.  

Terug naar vorige pagina