KOKOSOLIE - NIEUW WAPEN IN DE STRIJD TEGEN HART- EN VAATZIEKTEN EN AFVALLEN

 

Het vette olie – en boterverhaal loopt als gesmeerd

Om het “gemakkelijk” te maken:
er zijn verzadigde-, onverzadigde- en meervoudig onverzadigde vetten.
De verzadigde vetten stollen in de koelkast of zijn al gestold.
De onverzadigde vetten zijn vloeibaar.
Deze beide vetsoorten kunnen gebruikt worden voor bakken en braden. Ze kunnen dus tegen verhitten.
De meervoudig onverzadigde vetten zijn koudgeperst, [extra virgin] en kunnen niet tegen verhitting, er ontstaan dan zelfs giftige stoffen. Deze oliën zijn perfect om heerlijke salades mee aan te maken.

Men ging er de laatste tijd vanuit, dat alleen vloeibare vetten goed zouden zijn voor hart en bloedvaten. Onlangs is ontdekt, dat juist de kokosolie enorm gunstige resultaten heeft op deze kwalen. Hele eilandstammen in de Stille Oceaan halen 60% van hun energiehuishouding uit kokosvet, waarvan het grootste deel verzadigd is.
Ons Nederlanders wordt vaak geadviseerd niet meer dan 10% verzadigd vet te consumeren.

In sommige landen rondom de Evenaar wordt de kokospalm de levensboom genoemd.
De kokosnoot kent een enorme variëteit aan toepassingen. Hij biedt voedsel, de schil dient als brandstof en touw, de vetten zijn ook ideale grondstoffen voor: zeep, zalf en haarproducten. Het vruchtvlees wordt gedroogd en gebruikt.

De moderne medisch literatuur rept van tal van toepassingen: het zou werken bij schildklieraandoeningen, een antimicrobiële werking hebben [wordt in de tropische geneeskunde als ontsmettingsmiddel gebruik] en werkzaam zijn tegen bepaalde kankervormen en hart- en vaatziekten. Bovendien zou het ook nog een handje helpen bij het afvallen.

Laurinezuur is het belangrijkste bestanddeel van de kokosnoot. 50% van de kokosvetten is laurinezuur. Ook roomboter bevat laurinezuur, maar in veel mindere mate.
Het toevoegen van kokosmeel aan voedingsproducten, maakt voeding volwaardiger en is daarom inzetbaar bij mensen die hun bloedsuiker moeilijk op peil kunnen houden. [Hypoglycemie]. Het geeft een verzadigder gevoel.

Het gebruik van kokosolie verhoogt het bloedcholesterol niet, mits gebruikt in combinatie met goede oliën [linolzuren] zie boven. Volgens een Amerikaanse onderzoekster (Mary Enig) heb je 24 gr. laurinezuur nodig, dat betekent 3,5 eetlepel per dag of 200 gr. verse kokosnoot.

Kokosnoot tegen het broeikaseffect?

Eén van de gassen die medeverantwoordelijk wordt geacht voor de klimaatsverandering die plaatsvindt, is methaan. Bij methaan denk je aan aardgas of moerasgas, maar vooral ook aan winden van mens en dier.
Een overheidsverbod op het eten van bruine bonen met uien zal nog wel even op zich laten wachten, maar er wordt driftig gezocht naar manieren om methaanproductie in veestapels te beperken. Dat lukt goed, ontdekte een Zwitsers instituut, als je schapen kokosolie te eten geeft.

bron www.ortho.nl

Terug naar vorige pagina